18 Ocak 2015 Pazar

Antonıe Augustın Cournot (1801-1877)


   Çağdaş mikroekonominin ilk geliştiricilerindendir.  Talep eğrisini ilk çizen iktisatçı da evet oydu. Fakat onu asıl şöhrete götüren çalışması 2 firmanın var olduğu sektörde fiyat davranışları üzerine yaptığı çalışmadır.

Cournot Fransa’da Dijon’un Gray kasabasında doğdu. Okul çağlarında okumaya hukuk ve matematik ile başladı.1821 yılında Ecole Normale Superieure den kabul aldı. Fakat politik nedenlerle okulun kapatılması nedeniyle Fransızların meşhur Sorbonne Üniversitesine geçti.Mezun olunca matematikteki başarıları ona Lyons Üniversitesinde profesörlük pozisyonu açtı. Buradaki başarısı onun yöneticilik vasfını da göstermiştir. Daha sonra Academy of Grenoble’a rektör olarak atanmıştır sonra da University of Dijon’a.

1862 yılında tüm işlerini bir kenara bırakıp, kendini fikirlerini yazmaya adamıştır. Fakat bu düşüncesi gözündeki görme bozukluğu nedeniyle yarım kalmıştır.



Profesyonel kariyerine matematik alanında yazımlarla başlamış daha sonra felsefi konulara eğilmiştir; tarih felsefesi ve bilgi teorisi üzerine özellikle.

Researches into the Mathematical Principles of the Theory of Wealth adlı eserinde ilk defa diferansiyel calculus kullanan iktisatçı olmuştur ve de calculusu firmaların fiyat davranışları içerisinde ilk kullanan kisiydi. Tabii onun matematiği bu şekilde iktisadın içerisine sokuşu dışlanmasına ve ilgi gösterilmemesine yol açmıştır. Birçok Fransız iktisatçı onun kullandığı matematiğin diğer iktisatçılar tarafından anlaşılmadığını düşünmüş ve onu dışlamıştır. 1990’da Ekelund ve Hebert ise başka bir iddia ortaya atmış, onun dışlanmasının sebebi anlaşılmayan bir matematik kullanması değil, o günün gereksinimlerine cevap vermeyen çalışma içerisinde olması nedeniyle dışlanmıştır.



Cournot, ayrıca talep eğrisini fiyat arttıkça azalan şekilde çizen ilk iktisatçıydı. Bugünkünden tek farkı ise fiyat yatayda iken, talep dikeydeydi onun çizdiğinde. Talep miktarını bağımlı değişken, fiyatı ise bağımsız değişken olarak kabul etmiştir ve bu nedenle bu şekilde çizmiştir.Devamında ise denge fiyatının arz ve talebin birbiri ile kesiştiği noktada olacağını çizerek göstermiştir. Eğer talep arzı aşarsa stoklarda azalma görülecektir. Diğer durumda ise stoklar artacak ve firma stokları azaltmak için fiyatı indirmek durumunda kalacaktır.

Üretimin değiştiği durumda fiyatların artıp ya da azalacağının firma için önemine vurgu yapmıştır. Bu durumda, marjinal maliyet diye tanımladığı maliyeti devreye sokmuş ve üretimin 1 birim arttığında maliyetlerin ne kadar değişmesi gerektiği durumunu ortaya koymuştur. Aynı şekilde marjinal gelir ise üretimin bir birim arttığında gelirdeki değişimi göstermektedir.



Bu iki kavrama bakarak, tekel firmanın karı maksimize edeceğini söylemiştir. Kar maksimizasyonu, marjinal gelirin, marjinal maliyete eşit olduğu noktada gerçekleşir ve buna göre fiyat belirlenir. Eğer marjinal maliyetin daha yüksek olduğu noktada üretirse daha yüksek kar elde edebilecekken daha az kar elde etmiş olacaktır. Eğer marjinal gelir, marjinal maliyeti aşarsa, üretimi artırarak karı daha da artırabilme potansiyeli vardır, üretimi artırmalıdır.



Ayrıca kendisi değişken maliyetleri, sabit maliyetlerden ayıran ilk isimdir.



Counor, duopoly piyasanın özelliklerini de analiz etmiştir. Duopol piyasadan kasıt sadece 2 firmanın rekabet ettiği piyasadır. Bu analizinde satıcının üretim fonksiyonunu ve ürününe olan talebi bildiğini varsaymıştır. Buna göre üretim kararları alacak, piyasa fiyatına etkide bulunacaklardır.



Uluslararası fiyatlandırmaya ilişkin olarak, arbitraj kavramıyla fiyat belirlenmesini analiz etmiştir. Arbitraj, iki farklı yerdeki fiyat farklılıklarından kaynaklanarak alım satım yaparak kar elde etme olayıdır. Eğer buğday fiyatı Türkiye'de 10 dolar Amerika'da 22 dolar ise Türkiye'den buğday alıp Amerika'da buğday satarak fiyat farkından yararlanma yoluyla kar elde etmektir. Bu tür durumda Türk buğdayına olan talep artacak, bu da fiyatları artıracaktır ve bu işlem kar sıfıra inene kadar devam edecektir.
Cournot bu katkılarına rağmen bugün görece daha az şöhretli ise bunun ardındaki neden teknik detaylar ile çok uğraşması olarak gösterilir.



 Kaynak : http://crunchtime80.blogspot.com.tr
 Erişim tarihi: 17 ocak 2015 21.00

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder